تبلیغات متنی
خرید بلیط هواپیما
دانلود سریال
ویژگی یک وب سایت عالی

ویژگی یک وب سایت عالی

سه شنبه 15 خرداد 1397
17:06
مینا
يکي از ابتدايي ترين انتظاراتي که از يک سايت اينترنتي مي شود داشت، مخاطب مداري پرتال است. يک سايت، در دنياي اينترنت، بايد مانند يک سازمان، مخاطب خود را بشناسد و تلاش کند براي حفظ و نگهداري اين مخاطب. اگر پرتالي به هر دليلي، قادر به حمايت از مخاطبان خود و شناسايي راه هايي براي حفظ و تعامل اثربخش با جامعه طرفداران خود نباشد ، در واقع در چشم انداز خود با شکست رو به رو خواهد شد. حفظ مخاطب و ارتقاي آن، بديهي ترين اصلي است که در چشم انداز پرتال هاي اينترنتي موفق، مشاهده مي شود. سايت هاي بزرگ اينترنت، از هر تلاشي براي حفظ مخاطب خود فروگذاری نمي کنند.
چند زبانه بودن و تشخیص نیازهای مخاطبان : ویژه گی یک سایت خوب

ارائه سرويس هاي مختلف و فراهم کردن بسترهايي براي ارتباط دو طرفه با جامعه مخاطبان پرتال، برجسته ترين رفتار سازماني پرتال هاي موثر وب در يک دهه اخير بوده است. مخاطب را بايد حفظ کرد و به نيازهاي آن پاسخ داد. اگر مخاطبي به سايت اي ميل ارسال کند و شما در جواب، او را به موضوعات حاشيه اي و غير مرتبط در فضاي سنتي ارجاع دهيد، در واقع شانس مشاهده مجدد سايت توسط اين مخاطب را از دست خواهيد داد.

اگر به يک نشاني پست الکترونيک، مخاطبي مکاتبه کند و اي ميل برگشت بخورد، وجهه سايت مورد ترديد قرار خواهد گرفت. متاسفانه در برخي از سايت هاي دولتي ايران نيز، چنين موضوعي به وفور مشاهده مي شود. پرتالي که صفحه ارتباط با ما الکترونيکي نداشته باشد، مسئولان پرتال مجهول الهويه باشند، اطلاعات ارائه شده در پرتال نسخه قابل پرينت نداشته باشد و بارگذاري صفحات طراحی سایت وب، کند و تک زبانه باشد ، معمولا در مخاطب مداري با مشکل جدي مواجه خواهند بود. سايتي که قصد دارد آگهي اينترنتي دريافت کند، اما قادر نيست تا يک پست الکترونيکي مشخصي براي اين کار تعبيه کند و با مخاطبان رايزني بکند و فضاي مشخصي در پرتال براي آگهي ثابت و چرخشي در نظر نگرفته باشد، نمي تواند درآمد زايي کند. از سويي، پرتالي که بدون اطلاع از جامعه مخاطبان، به توليد محتواي پراکنده در سايت اهتمام مي ورزد، مثال ديگري از سايت هاي بي تدبير هستند.

سايت هايي که مخاطب را نمي شناسند و در واقع، دنياي اينترنت را شلوغ کرده اند. حتي اگر سايت اينترنتي مربوط به يک شرکت خدماتي کوچک راه اندازي مي کنيد، بايد تلاش کنيد تا اطلاعاتي در پرتال ارائه شود که خواننده را براي ارتباط با شرکت ترغيب و تشويق کند. مثلا اگر در زمينه خدمات بيمه و ماليات فعاليت داريد، اصلا بد نيست که فايل هاي اطلاعاتي و خواندني درباره مباني بيمه و ماليات و مسائل ضروري که همواره مخاطبان با آن رو به رو هستند، در بخش اطلاعاتي پرتال ارائه کنيد. با اين کار، در موتورهاي جست وجو نيز نمايه مي شويد و بيننده درخواهد يافت که با مجموعه اي علمي و صاحب اطلاع طرف هست.

هر کسب و کار پيش پا افتاده و عادي در دنياي سنتي را مي توان با اطلاعات جامع و ابزارهاي مالتي مديا، به پرتالي پر مخاطب و کسب و کاري فعال در دنياي وب مبدل کرد. تنها بايد راه و رسم کسب و کار آنلاين را خوب بدانيد و به مشتري و مخاطبان احترام بگذاريد. تفاوت مشتري سنتي با مشتري آنلاين آن است که مشتري سنتي، معمولا از يک شهر و شهرهاي اطراف به سمت کسب و کار روزانه شما مراجعه مي کند اما در دنياي مجازي، کاربري از کشور برزيل يا چين نيز مي تواند مشتري بالقوه يا بافعل شما باشد.

پس بايد به همه اين مخاطبان توجه کنيد. براي همين است که همواره پيشنهاد مي کنيم، حداقل يک صفحه براي معرفي پرتال به زباني غير از فارسي (انگليسي) در پرتال راه اندازي کنيد تا مخاطبان غير فارسي زباني که اتفاقي به پرتال مراجعه کرده اند نيز، از کليات خدمات شما اگاه شوند. شايد مخاطب آينده شما شوند.. پس تلاش کنيد تا هر سايتي با هر هدفي که راه اندازي مي کنيد، مخاطب مدار باشيد و ابزارها و روش هايي خلاقانه براي تعامل با کاربران و حفظ ارتباط با آن ها بر اساس مواردي که در بخش هاي ديگر کتاب به آن اشاره مي شود، در دستور کار قرار دهيد. اینکه بخش contact us و حتی about us باید اطلاعات خوبی برای معرفی سایت و ابزارهایی برای ارتباط مخاطبان با مجموعه عوامل سایت داشته باشد، مسائلی است که همواره تئوریسین های طراحی وب به آن اشاره می کنند و باید مد نظر قرار بگیرد. همه این مسائل کوچک، المان هایی از وجهه موفق یک سایت خوب است.

ویدئویی که در زیر ارائه شده است، به زبانی ساده و آسان، نکات بسیار مهم در مدیریت وب سایت برای تازه واردن به کسب و کار اینترنت آموزش داده می شود. نکاتی که در این ویدئو ارائه شده است در واقع توسط یک فرد با تجربه به زبان انگلیسی در دسترس می باشد.



پرتال اينترنتي بايد چند زبانه باشد.

ما در دنيايي زندگي مي کنيم که اقلا شش زبان در دنيا، زبان هاي زنده و متداول است. زماني، زبان چيني را اصلا مردم نمي شناختند و علاقه اي هم به شناخت آن نداشتند. اما وقتي کسب و کار چيني و Made in China دنيا رو به فزوني گذاشت، دنيا به اين نتيجه رسيد که براي ارتباط با يک و نيم ميليارد نفر، بد نيست که زبان چيني که کاربرد فزاينده اي در صنعت و کسب و کار دارد، يادبگيرد.

اکنون، پرتال هاي معروف و مشهور و پر مخاطب خبري و خدماتي و غير خدماتي وب، نسخه اي به زبان چيني نيز در اختيار دارند. چين واقعيتي است در دنياي سنتي و حتي در دنياي ديجيتال. اگر کسب و کاري داريد که مخاطبانش، بدون مرز هستند طراحی سایت و هر نقطه اي از جهان، مي تواند مخاطب شما باشد (مانند سايت هاي خبري، اطلاع رساني، معرفي محصول و امثالهم)، نسخه چيني براي پرتال شما مي تواند نقش برگ برنده را ايفا کند. پرتالي که فقط به زبان فارسي يا فقط به زبان انگليسي باشد، پرتالي خواهد بود که ميليون ها بيننده وب را از دست خواهد داد.

از دست دادن ميليون ها بيننده، يعني از دست دادن ميليون ها کليک و شانس کم درآمد زايي. امروزه چند زبانه بودن يک پرتال، از معمولي ترين انتظارهايي است که مخاطبان يک سايت، از آن دارند و اين، يک انتظار به جا مي باشد. هر پرتالي که به زبان انگليسي يا فرانسوي يا اسپانيولي يا حتي چيني راه اندازي شود، شانس مشاهده آسان آن توسط درصد قابل ملاحظه اي از جمعيت کره زمين وجود خواهد داشت.

پس راه اندازي يک سايت بر اساس حداقل دو زبان، موضوعي است که بايد در دستور کار وب مستر پرتال هاي امروزي قرار بگيرد. نياز نيست کل سايت و صدها صفحه به زبان دوم ترجمه شود. گاهي اوقات، چند صفحه به زبان هاي اصلي، مي تواند فرصتي براي تعامل بهينه با مخاطبان مختلف باشد و آن ها را براي ارتباط و تعامل دو سويه با سايت ترغيب و تشويق کند. اين قضيه براي سايت هاي خدماتي و ارائه دهنده اطلاعات صنعتي و تجاري و آموزشي، بسيار مهم است.

افرادي که امروزه به امر طراحي و راه اندازي يک سايت يا وبلاگ روي مي آورند، بايد بدانند که با بيش از دو ميليارد مخاطب با سواد از 5 قاره جهان با زبان ها و تصورات مختلف رو به رو هستند و اين امر، وظيفه فعالان صنعت ديجيتال را سنگين مي کند. وقتي پرتالي به بيش از يک زبان راه اندازي شود، اين موضوع دور انديشي مديران پرتال را نشان مي دهد که قصد دارند کسب و کار خود را به بيرون ار مرزهاي جغرافيايي يک زبان خاص سوق دهند.

زبان دوم، فرصت سازي دوم است که توسط آن، مخاطبان بيش تر، تبليغات بيش تر و توليد محتواي بيش تر براي کسب و کار پرتال فراهم مي شود. فرصت آفريني ايجاد شده توسط زبان هاي مختلف در يک سايت اينترنتي، پتانسيل بالقوه اي است که مي تواند ضريب مخاطب پذيري پرتال را افزايش داده و بازارهاي مختلفي را به سمت و سوي کسب و کار پايگاه رهنمون کند. در نهايت يکي از رازهاي طراحي پرتال موفق، توجه به امر چند زبانه بودن است.

پرتال اينترنتي بايد دامنه اي تک زبانه با پسوندي مرتبط داشته باشد.

این که شما فکر کنید با انتخاب دامنه ای که تلفیق فارسی و انگلیسی باشد، بتواند اثربخشی مطلوبی در معرفی دامنه به جامعه مختلفی از مخاطبان داخلی و خارجی داشته باشید، تصور نادرستی هست. دامنه بخشی از هویت یک سایت اینترنتی موفق می باشد. هر اندازه دامنه یک سایت ساده و دارای معنی باشد، موفقیت پرتال نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. شما تصور کنید که دامنه ای برای یک سایت خبری با دید بین المللی ثبت شود به صورت Behtarinnews. آیا برای یک کاربر غیر فارسی زبان این دامنه معنی خواهد داشت؟

آیا می توان به برد بین المللی جنین دامنه ای در کوتاه مدت و حتی بلند مدت امیدوار بود؟ خیر. به دلیل آن که دامنه تلفیقی از کلمه فارسی behtarin و کلمه انگلیسی News هست. در حالی که کلمه بهترین، به صورت فارگلیسی درج شده است و این یک اشتباه رایج در میان دامنه های داخلی می باشد که نگاه فارگلیسی به ثبت دامنه دارند. در حالی که یک فرانسوی زبان یا یک اسپانیولی زبان، در نام گذاری دامنه خود هیچ گاه تلفیقی از نام اسپانیولی و ژاپنی ! را انتخاب نمی کند.

این که چرا ما این قدر غرب زده شده ایم خود جای تعجب دارد بنابراین، تلاش کنید در نام گذاری دامنه، دامنه ای انتخاب شود که به فارسی یا انگلیسی یا هر زبان دیگری، معنی درستی بدهد و اگر تلفیقی هست، تلفیقی از یک زبان باشد نه چند زبان. قطعا کسی انتظار ندارد یک سایت خبری، پسوند biz داشته باشد. بنابراین انتخاب پسوند نیز در نام گذاری دامنه یک پرتال از جایگاه مهمی برخوردار است. نیاز نیست برای راه اندازی سایت های جدید در هر زمینه ای قرق نمی کند، پسوندهای مختلفی از آن را ثبت کرده و به دامنه اصلی لینک دهید.

همه کسب و کارهای آنلاین را نباید در حد آمازون و گوگل در ابتدا نگاه کرد. اکنون که هزینه ثبت دامنه و تمدید آن افزایش قابل ملاحظه ای به دلیل افزایش نرخ ارز داشته است تلاش کنید هزینه ها را کاهش دهید و اثربخش ترین راه حل را در دستور کار قرار دهید. فراموش نکیند در تجارت آنلاین و راه اندازی وب سایت، اولین قدم کاهش هزینه ها و ضرر نکردن و قدم بعدی، یافتن خلاقانه و هوشمندانه مخاطبان و کسب سود معقول در کوتاه مدت و بلند مدت است. قدم اول، همان ثبت دامنه مطلوب است.

پرتال اينترنتي بايد نيازهاي مخاطبان را تشخيص دهد.

پرتال های موفق اینترنت، چه آن ها که هر ساله توسط جایزه بین المللی وب به نام webby awards اعلام می شوند و چه آن ها که در فهرست alexa قرار دارند و چه آن ها که پر مخاطب هستند و معروف، همه دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی برای تشخیص نیازهای مخاطبان بالفعل و بالقوه خود هستند تا ضریب فعالیت ها را افزایش دهند. پرتالی که نتواند با طیف های مختلفی از کاربران خود ارتباط برقرار کند و اطلاعات آن را دریافت و دسته بندی کند، در نیاز سنجی کاربران با مشکلات رو به رو می شود و در دراز مدت، فرصت رقابت را در اختیار رقیبان قرار می دهد. نیاز سنجی متداول و مداوم، یکی از ابزارهای رقابتی در راه اندازی و مدیریت سایت های وب می باشد.

نیازسنجی به ما کمک می کند تا متوجه شویم که کاربران از کدام بخش های پرتال بیشتر بازدید می کنند و موتورهای جست و جو بر اساس چه کلید واژه ها و روش هایی کاربران پراکنده را به سایت و صفحات مختلف آن راهنمایی می کنند. از طرفی دیگر، پرتال باید ابزارهای مختلفی برای دریافت نظرات و اطلاعات کاربران هدف و غیر هدف در اختیار داشته باشد تا برای ارتقای توان افزایی اثربخش خود برنامه های مدونی را شناسایی و در دستور کار قرار دهد. کاربران متخصص یا lead user که امروزه به عنوان بخش جدایی ناپذیر در مدیریت خلاقیت و نوآوری در خدمات به شمار می روند، نقش مهمی در ارتقای کاررایی سایت و کسب و کارهای انلاین دارند.

همواره تلاش کنید تا با این کاربران در ارتباط باشید. کاربرانی که هفتگی به سایت و محتوای آن مراجعه می کنند، بهترین تبلیغ کنندگان برای کسب و کار شما هستند. بهترین رقبا، مشتریان شما هستند. چرا که بهترین منتقدان و صادق ترین آن ها هستند. چرا که از خدمات شما همواره استفاده می کنند. پس راه هایی برای تعامل با آن ها در اختیار داشته باشید و از فرصت های مختلفی برای تعامل دو سویه با آن ها استفاده کنند. فرم های آنلاین، بخش ارتباط آنلاین و ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی، قابلیت هایی برای تعامل با کاربران و مخاطبان سایت می باشد که وب مسترها باید در دوران امروزی به آن کاملا اشراف و آگاهی داشته باشند. کم تر سایت موفقی در دنیا موجود است که مخاطبان نتوانند از طریق شبکه های اجتماعی، با مسئولان شرکتی و پرتالی در ارتباط نباشند. هر اندازه با مخاطبان بیش تر در ارتباط باشید، نیازهای آن را بهتر تشخیص داده و برای ارضای این نیاز بهتر تلاش خواهید کرد.

همواره کاربران، می توانند راه حل های خوبی برای اجرای نیازهای اطلاعاتی و غیره خود را از طریق پرتال شما در اختیار بگذارند که توسط برنامه نویسان و طراحان پرتال عملی شود. فراموش نکنید که بخش نظر سنجی و کامنت هایی که مخاطبان سایت آمازون پای هر کتاب و محصول معرفی شده در این پرتال قرار می دهند، زمینه معرفی غیر مستقیم محتوای این پرتال را به میلیون ها مخاطب در دنیا فراهم می کند و از همه مهم تر متقاضیان بالقوه ای را بالفعل می کند. این همان راز تشخیص نیازهای مخاطبان در کسب و کار آنلاین می باشد.

مهم ترین وظیقه یک پرتال در دهکده جهانی امروز است. پرتالی که محتوای خوب و متنوعی در اختیار مخاطب قرار ندهد، نمیتواند به حیات بلند مدت خود امیدوار باشد. همواره پرتال هایی که توانسته اند درتولید محتوا در عرصه های مختلف بر اساس وظیفه و مامورتی خود موفق و اثربخش عمل کنند، از بازدید بیشتری برخوردار بوده و کسب و کار آنلاین موفق را تجربه کرده اند. پرتال های خبری معروف اینترنت را مشاهده کنید. آیا معروفیت تنها دلیل مخاطب بالای چنین پرتال هایی هست؟ آیا معروفیت و برند سازی، تصادفی اتفاق افتاده است؟

بی شک پرتالی در دنیای چند میلیون سایتی امروز اینترنت موفق است که بتواند در زمینه تولید محتوا و به اشتراک گذاری اطلاعاتی به صورت مالتی مدیا موفق و به روز عمل کند. مهم نیست در چه عرصه ای و برای چه تیپی از مخاطبان فعالیت دارید. مهم آن است که بتوانید از پتانسیل دنیای ابر متن ها و پهنه جهانی وب به طور کامل و بهینه استفاده کنید تا محتوای تولیدی به طرز مطلوبی در اختیار مخاطب قرار بگیرد. مساله تولید محتوا برای کلیه سایت های اینترنتی در هر موضوعی که فعال هستند، نقش حیاتی ایفا می کند. تولید محتوا می تواند موتورهای جست و جو را نسبت به صفحات مختلف پرتال شما حساس و آگاه کند. این حساسیت سبب میشود تا بر روی key word های خاص، مطالب پرتال شما همواره در فهرست 100 نتیجه جست وجوی موتورهای جست و جو گر معروف مانند گوگل و یاهو قرار بگیرد.

بر اساس تحقیقات، بیش از 40 درصد مخاطبان سایت ها از طریق موتورهای جست و جو به سمت پرتال ها هدایت می شوند و تبلیغات مستقیم تاثیر کم تری در جذب مخاطب دارد. بنابراین در دنیایی که روز به روز در زمینه تولید محتوا پرتال ها از یکدیگر گوی سبقت را می ربایند، شما باید به عنوان وب مستر پرتال، تنها به مساله دیزاین کلی اکتفا نکنید و در تولید محتوا نیز نظارت فعالانه داشته باشید. چرا که این تولید محتوا و کیفیت ارائه ان در پرتال و صفحات مختلف، می تواند مشتری جذب کند و فرصت آفرین و کارآفرین و در نهایت خلق ارزش و ثروت کند. در ادامه این مطلب ، مثال هایی ارائه می شود تا وب مسترهای جوان پرتال های ایرانی در موضوعات گوناگون، با نکات کلیدی و مهم در این عرصه آشنا شوند:

اگر سایت خبری دارید:

تلاش کنید تا نقاط ضعف اطلاع رسانی سایت های مشابه و رقیب را تحلیل و ارزیابی کنید و سعی کنید این نقاط ضعف در پرتال شما مشاهده نشود. مثلا کم تر سایت خبری یا هفتگی، جلد یا صفحه اول نشریات و مجلاتی که هر هفته یا هر ماه یا هر روز منتشر می شوند را در اختیار مخاطبانش قرار میدهد. این روش بسیار آسان و رایگان و کم هزینه است. اما مخاطب مدار است. همواره کاربران دوست دارند ظرف نیم ساعت، روی جلد خیلی از روزنامه ها و مجلات داخلی و خارحی را ببینند. این کار را شما انجام دهید. یا برای برخی از اخبار خود، شماره تعیین کنید و از مخاطبان بخواهید برای هر شماره نظر خود را اعلام کنند و هر ماه به بهترین نظرات درباره اخبار و محتوای منتشر شده جوایزی بدهید.

اگر سایت شرکتی دارد:

تلاش کنید برای محصولات و خدماتی که عرضه می کنید، اطلاعات تکمیلی بگذارید. اگر فروشنده چراغ های خورشیدی هستید، گزارش و مقالاتی آسان و ساده درباره لزوم استفاده از چراغ های خورشیدی و بهینه سازی مصرف انرژی های فسیلی در کنار این بخش قرار دهید تا خوانند اول مطلع شوند و سپس ترغیب شود و بعد خرید کند از سایت شما. فرقی نمی کند چه محصول و خدماتی ارائه می کنید، مهم آن است که اطلاعات تکمیلی ارزنده ای در کنار آن قرار بدهید تا طیف های مختلف کاربران پرتال شما (چه آن ها که تصادفی به سایت آمده اند و چه مخاطبان ثابت)، درباره محتوای تولیدی به اجماع برای خرید برسند. این مهم است که شما کاربران را ترغیب کنید و این امر با فرصت سازی از طریق محتوا آفرینی اثربخش ایجاد می شود.

اگر سایت هنری دارید:

تلاش کنید تا اطلاعات هنری منتشر شده در سایت های دیگر را نیز در قالب RSS ها دریافت کرده و مداوم بر روی پرتال خود به اشتراک بگذارید. همه درباره یک هنرمند، یک اثر هنری، یک موضوع هنری، یک اتفاق هنری و مسائلی از این دست ، تولید محتوا می کنند. اما کمتر پرتالی درباره مسائل فوق الذکر، تصویر و ویدئویی تهیه و تولید و در سایت بارگذاری می کند. فراموش نکنید که ماموریت یک پرتال، خیلی وسیع تر و گسترده تر از یک مجله می باشد با محدودیت های سنتی. بنابراین در تولید محتوا در عرصه های هنری، به قابلیت مالتی مدیا بهتر و بیش تر توجه کنید.

اگر سایت ورزشی یا فرهنگی دارید:

تلاش کنید تا اخبار ورزشی و فرهنگی با لینک های تکمیلی و مرتبط همراه باشد. اگر خبری از فلان باشگاه یا مدیر ورزشی یا رویداد ورزشی میگذارید، لینکی برای اطلاع از تاریخچه آن رویداد نیز در اختیار مخاطب قرار دهید. چرا که همه کاربران نسیت به یک موضوع، اشراف اطلاعاتی یکسان ندارند. این تولید محتوای تکمیلی سبب میشود تا حجم اطلاع رسانی و تولید محتوای پرتال شما افزایش یابد و موتورهای جست و جو را بهتر و بیشتر به محتوای تولیدی سایت خود علاقمند کنید. موضوعات فرهنگی، موضوعاتی هستند که نیاز به اطلاعات جانبی دارد. یه دایرکتوری محتوای فرهنگی، دیکشنری اصطلاحات یا لینک هایی به پرتال های داخلی و خارجی مشهور در حوزه های مختلف فرهنگی و ورزشی، می تواند در جذب مخاطب در راستای تولید محتوای مرتبط بسیار اثربخش باشد. به این موضوع توجه کنید که مخاطبان پرتال های ورزشی و فرهنگی، از فایل های ویدئویی و دانلود آن خیلی لذت می برند. مثلا لحظه به ثمر رسیدن یک گل. لحظات اهدای جوایز به فلان شخصیت فرهنگی و هنری. بخش هایی از رویدادهای فرهنگی و ورزشی خاص داخلی و خارجی و از این دسته از مسائل. بنابراین در تولید محتوا، به تولید محتوای ویدئویی هم روی بیاورید و فایل های ویدئویی درست کنید و در سایت خود و پرتال های مربوط به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی به اشتراک بگذارید. این کار سبب تبلیغ غیر مستقیم برای پرتال شما در سایت های دیگر می شود. موضوعی که خیلی از وب مسترهای پرتال های ورزشی و فرهنگی ایرانی از آن غافل هستند. شما به این برگ برنده بیش تر توجه کنید.

اگر سایت آموزشی دارید:

تلاش کنید تا برای موضوعات معرفی شده، فایلهای صوتی و تصویری و ویدئویی مرتبط نیز تولید کنید. کاری کنید تا کاربران بتوانند اطلاعات را در فرمت های مختلف مشاهده و حتی الامکان ذخیره کنند و در مکان های مختلف از آن بهره برداری کنند. نگاه مالتی مدیا به تولید محتوای آموزشی نقش بسیار موثری در جذب مخاطب، اطلاع رسانی گسترده و حتی یادگیری غیر مستقیم (informal learning) دارد که وب مسترهای جوان باید به این موضوع توجه کنند. فراموش نکنید در دنیایی هستیم که رقبا بسیار حرفه ای و هوشمندانه عمل می کنند و برای موفقیت در این رهگذر، باید از برگ های برنده استفاده کرد. با امتیاز رقابتی (competitive advantage) استفاده کرد. امتیاز رقابتی چیست؟ امتیاز رقابتی یعنی خلاقیت دیجیتالی و توجه به نیاز مخاطبان با راهکارهای جدید . مثلا:

- قرار دادن محتوای تولیدی بر اساس فایل های پی دی اف

- قراردادن محتوای تولیدی بر روی فایل های صوتی قابل نصب روی موبایل

- دریافت نظرات کاربران مختلف نسبت به محتوای آموزشی تولید شده و قابل دسترس برای دیگران

- قابلیت به اشتراک گذاری محتوای آموزشی در شبکه های اجتماعی

و مسائلی دیگر . . .
اگر سایت دولتی دارید:

تلاش کنید تا راه حل هایی برای ارتباط صمیمی و دو طرفه مخاطبان با مسدولان صف و ستاد ایجاد کنید. مخاطب یک سازمان بسیار علاقمند است تا فراخور نیازهای خود، با مدیران ارشد در تعامل باشد. این که سایت های دولتی ایران چنین ظرفیت هایی را نمی توانند ایجاد کنند یا از ان غافل هستند، مغایر با شعار دولت الکترونیک موفق است. بنابراین در صورتی که وب مستر پرتال های دولتی هستید به این موضوع توجه کنید. هیچ گاه فلش و مطالب پر حجم در ایندکس قرار ندهید و حتما کلیدهای ناوبری، لینک English و موضوعات اصلی را با بارگذاری کم حجم در اختیار مخاطبان قرار دهید. نسخه موبایلی برای کلیه سایت های دولتی الزامی است و باید به ان توجه شود. راه اندازی سایت های دولتی، اسلوب و ضروریات خاص خود را دارد که برای اطلاع از ان ها می توانید در موتورهای جست وجو ، کاوش کرده و اطلاعات تکمیلی ارزنده ای به دست آورید.

نکته های خوب در طراحی وب برای وب مسترهای خوب !

پرتال اينترنتي بايد از ميزباني حرفه اي استفاده کند.

پذیرفته نیست که پرتالی در اینترنت موفق باشد و مخاطب بالایی از آن استفاده کنند، اما میزبانی ضعیفی در اختیار داشته باشد. پرتال های موفق، میزبان های موفق نیز دارند. باید تلاش کنید تا از شرکت های معتبر ارائه دهنده خدمات میزبانی برای بارگذاری و مدیریت محتوای پرتال خود استفاده کنید. نباید گول تبلیغات شرکت هایی را بخورید که ده ها گیگا بایت فضای وب را بر روی سیستم عامل های مختلف با قیمت های ناچیز ارائه می کنند. در واقع قیمت 100 گیگابایت فضا بر روی سیستم عامل ویندوز یا لینوکس، 50 دلار نیست که امروزه در نشریات و نیازمندی های مشاهده می کنیم ! باید برای میزبانی حرفه ای و کارآ، نه در حد میزبان هایی که رایانش ابری (cloud computing) روی آن ها پیاده سازی و اجرا می شود، سراغ شرکت ها و نمایندگی های شناخته شده رفت. مجموعه هایی که دست اول خدمات میزبانی را به مخاطبان ارائه می دهند و در این حوزه صاحب تخصص و تجربه هستند.

تجربه در مدیریت میزبانی پرتال های وب، از اهمیت بالایی برخوردار است. نیم ساعت عدم دسترسی به پرتال های معروف، بعضا خسارت های زیادی را میتواند برای مخاطبان و صاحبان این پرتال ها به همراه داشته باشد. بنابراین امر میزبانی و مدیریت ارزنده آن از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است که برخی از وب مسترها به این مساله اشراف ندارند. میزبان حرفه ای میزبانی است که قرارداد حقوقی معتبر و شفاف را با خریدار منعقد می کند و از نسخه پشتیبان (back up) برای زمان های ضروری در فرمت های مذاکره شده با خریدار، استفاده می کند. معمولا نسخه mirror پرتال های پر مخاطب، نسخه ای است که اگر سرور اول به هر دلیل فنی از دسترس خارج شد، سریعا سرور جایگزین وارد عمل شده و از down شده پرتال یا پرتال های مربوطه جلوگیری کند. بعضا یک پرتال از مکان های مختلف توسط اپراتورهای مختلف به روز رسانی می شود و حجم این به روز رسانی میتواند متغیر باشد. برای یک سایت شرکتی شاید 1 مگ در روز باشد و برای یک خبرگزاری، 1 گیگ در روز. بنابراین باید تلاش کرد تا به موضوع میزبانی و مدیریت آن، نگاه حرفه ای داشت و از دید مخاطبان، به موضوع بالا بودن دائم و همشگی پرتال نگاه کرد.

پرتال اينترنتي بايد نقشه سايت و کليدهاي ناوبري داشته باشد.

نقشه سایت یا Site map نقشه راهنمای یک گردشگر در شهری بزرگ و شلوغ است. آیا یک گردشگر می تواند بدون راهنما و نقشه مناسب، وارد مکانی شود؟ در کم ترین زمان، بیش ترین سطح بازدید را داشته و به نقاط مختلف مراجعه کند؟ قطعا پاسخ منفی است. بنابراین نقشه اهمیت خوبی در راهبری برای کاربر دارد. نقشه سایت این فایده را دارد که نمای کلی پرتال و قابلیت های مختلف زیر بخش های آن را به مخاطبان در هر سطحی از سواد ارائه می کند. اگر ما بدانیم که فلان بخش از پرتال، حاوی چه اطلاعاتی است و چه ماموریتی را دنبال می کند، وقت خود را بیهوده در آن بخش برای مشاهده اطلاعات سپری نمی کنیم. مثلا سایت سازمان های دولتی که با مخاطبان میلیونی مواجه هستند، نقشه سایت باید بسیار حرفه ای عمل برخی از پرتال ها مانند پرتال های دانشگاهی، سازمانی و شرکتی مشهور، که با حجم بالایی از مخاطب و پرسش از سوی مخاطبان رو به رو هستند، بخش جداگانه ای به نام پاسخ به سوالات متداول یا FAQ را نیز در کنار نقشه سایت قرار میدهند تا در صورتی که در یافتن نیاز خود از طریق نقشه سایت موفق نبودید، با بررسی پاسخ به پرسش های متداول، تا حدودی نیازهای اطلاعاتی شما برطرف شده و به بخش مربوط مراجعه کنید. کلیدهای ناوبری در پرتال سبب می شوند تا کاربر بتواند در هر صفحه، با لینک های مهم در ارتباط بوده و به راحتی از آن ها برای رسیدن به مقصد نهایی استفاده کند. قرار دادن این لینک ها در هدر پایینی سایت ها معمولا متداول و مرسوم است که باید به آن توجه نمود.
[ بازدید : 5 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به طراحی وب سایت است. || طراح قالب behblog.ir